این صفت چندان هم بد نیست | فواید خودخواهی را بخوانید

کلمات دارای معنای مثبت یا منفی در ذهن مخاطب هستند. برخی از کلمات مانند خودخواهی بار منفی دارند و مشخصه اخلاقی کاملا نادرست به نظر می‌آیند، در صورتی که اینگونه نیست و این برداشت اشتباه افراد از این ویژگی اخلاقی می‌باشد.
این صفت چندان هم بد نیست | فواید خودخواهی را بخوانید
کد خبر : ۶۳۸۷۶

خودخواهی در بسیاری از موقعیت‌های زندگی ویژگی مثبتی تلقی می‌شود و آسایش و سلامت روان فرد را تامین می‌کند. در ادامه مطلب به موقعیت‌هایی اشاره خواهیم کرد که خودخواه بودن در آن‌ها بسیار اهمیت دارد.

بر اساس گفته "میشل فلدر" درمانگر اگر بخواهیم همیشه انرژی و وقت خود را صرف دیگران کنیم و یا خودمان را در اختیار دیگران قرار بدهیم خیلی زود از انگیزه و انرژی خالی می‌شویم. زمانی که برای خود وقت و انرژی نگذاریم سلامت جسمی، روانی و عاطفی خود را در معرض خطر قرار می‌دهیم. فلدر عقیده دارد برای اینکه صبر، مهربانی، شفقت، و گرمی را به دیگران ببخشیم باید ابتدا آن را به خودمان اهدا کنیم.
تشخیص بین خودخواه بودن و خود مراقبتی گاهی بسیار سخت است، اما در موقعیت‌هایی که در ادامه می‌آیند نه تنها خودخواه بودن بد نیست بلکه یک ویژگی مثبت به شمار می‌رود.

مدت هاست با خودتان خلوتی نداشته اید

تنهایی برای تامین سلامت روان بسیار ضروری می‌باشد. خلوت با خود می‌تواند کمک کند به خودتان فکر کنید، به کاوش خود بپردازید، خلاقیت خود را تقویت کنید و به صورت کلی انرژی دوباره‌ای برای ادامه زندگی داشته باشید؛ بنابراین برای داشتن این خلوت با هیچ کس تعارف نداشته باشید و آن را حق خود بدانید. آخر هفته‌ها حتی برای چند ساعت به خودتان اختصاص دهید و به هیچ کس و هیچ چیز فکر نکنید.

به تعطیلات رفته اید

معنای کلمه تعطیلات "دوره طولانی فراغت و تفریح" است. این تعطیلات چه در خانه باشد، چه به تفریح در شهر بگذرد و یا یک مسافرت طولانی باشد به هرحال تعطیلات است. در تعطیلات شما باید از مسئولیت‌ها فارغ باشید و به انجام تفریحات مورد علاقه خود بپردازید. مشاور خانواده و ازدواج "شیمر هولمز" عقیده دارد زمانیکه می‌توانید مرخصی بگیرید و نمی‌گیرید این مسئله هیچ کمکی به شما نمی‌کند. باید از تمام مرخصی‌ها استفاده شود و از کار کردن دور شوید تا بتوانید دوباره باطری خود را شارژ کنید.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد حتی تعطیلات کوتاه نیز می‌تواند باعث کاهش استرس در فرد شود. این مطالعه تاکید کرد افراد حتی پس از سه روز تعطیلی حس بهتری از نظر فیزیکی داشته اند، و کیفیت خواب و خلق و خویشان نیز بهتر شده است. قابل توجه است تاثیرات این ۳ روز تعطیلی تا ۵ هفته بعد هم در فرد قابل مشاهده بوده است.

خودخواهی سالم

در زندگی هر فرد چالش‌های متفاوتی می‌تواند وجود داشته باشد. چالش‌هایی مانند تجربه از دست دادن، ورود به یک رابطه یا خروج از آن، ازدواج، بچه دار شدن و بسیاری موارد دیگر که می‌توانند تغییراتی گذرا یا ماندگار در فرد ایجاد کنند.
در این موقعیت‌ها خودخواه بودن می‌تواند به شکل کناره گیری از مسئولیت ها، تکیه به دیگران، درخواست کمک و صرف زمان بیشتر برای خود باشد. در این لحظات شما باید نیاز‌های خود را با دیگران در میان بگذارید و آن کاری را انجام دهید که برای آرامش به آن نیاز دارید.

درحال تلاش برای رسیدن به یک هدف هستید

زمانیکه برای رسیدن به یک هدف تلاش می‌کنید شاید حس کنید کمی خودخواه شده اید، اما باید بدانید کمی خودخواهی برای رسیدن به هدف بسیار لازم است. در این شرایط شما انرژی بیشتری را باید معطوف خود کنید و زمان بیشتری را باید به اهداف خود اختصاص دهید. اینکار ممکن است باعث شود شما تماس با دوستان خود را کاهش دهید و یا از زمان‌های دیگر بگذرید تا برای هدف خود زمان ذخیره کنید. لازمه رسیدن به هدفی مشخص این خودخواهی است و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

"هیلاری شونینگر" که یک مشاور روانشناس است عقیده دارد زمانیکه فرد از نیاز‌های عاطفی خود دفاع می‌کند در حال قدرتمند سازی خود است. اینکه برای چیزی که می‌خواهید تلاش می‌کنید و از خودتان حمایت می‌کنید به معنای خودخواه بودن نیست. اگر این اقدامات و تلاش شما برای رسیدن به هدف، به دیگران آسیب نمی‌رساند شما در حال تمرین خودخواهی سالم هستید.

احساس فرسودگی اجتماعی دارید

بسیاری مواقع حضور بیش از حد در رویدادها، گردهمایی‌ها و اجتماعات با اینکه فوق العاده است، اما باعث فرسودگی می‌شود. در این حالت شما باید خودخواهی به خرج دهید و کمتر در این موقعیت‌ها خود را قرار دهید. نه گفتن در چنین شرایطی برای عدم حضور در چنین موقعیت‌هایی نه تنها خودخواهی نیست بلکه تصمیمی مثبت است.

یک دستاورد بزرگ را در زندگی جشن می‌گیرید

بسیار مهم است که پس از رسیدن به یک موفقیت برای خود جشن بگیرید. شونینگر بیان می‌کند وقتی کسی از بیرون به جشن پیروزی شما می‌نگرد شاید شما را خود شیفته بداند، اما این مهم نیست، زیرا مطالعات نشان داده اند جشن گرفتن موفقیت‌ها با صدای بلند تاثیر مثبتی روی دیگران می‌تواند داشته باشد. اینکار باعث می‌شود دیگران نیز موفقیت شما را مهم بپندارند و همین کار را برای شما انجام دهند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
دلگرم
مجله زندگی
ارسال نظر